14 juni 2018

4 tips om de conversie van je website of webshop te verhogen

4 tips om de conversie van je website of webshop te verhogen

Je hebt als website- of webshopeigenaar vast weleens van de term ‘conversie’ gehoord. Het verhogen van je website conversie, ook wel conversieoptimalisatie genoemd, is cruciaal wanneer je online wilt groeien als bedrijf. Wat is conversie precies en hoe verhoog je de conversie van je website of –shop? Dat lees je in dit artikel!

Wat is conversie?

Conversie is het aantal bezoekers dat bijvoorbeeld een aankoop verricht (webshop), meer informatie aanvraagt (website), of een contactformulier invult. Het ligt er maar net aan wat het doel van je website is. Conversie wordt vaak aangeduid als percentage, maar soms ook als absolute aantallen. Het is dus de bedoeling om een zo hoog mogelijke conversie te hebben. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan… Toch zijn er een paar eenvoudige tips om je website conversie te verhogen. Wij hebben 4 tips op een rijtje gezet!

tips conversie

#1. Snelle website

Ongeveer de helft van de websitebezoekers haakt af als de laadtijd van een website langer is dan drie seconden. Het is dus fundamenteel dat je website snel laadt. Je kunt dit testen op de site van Pingdom. Vervolgens kun je met deze handige tool van Googlecontroleren hoe mobielvriendelijk je website is. Als je niet hoog scoort, dan is het belangrijk om daar wat aan te doen. Er zijn veel factoren die invloed hebben op de laadtijd van de website. Een van de dingen die je zelf kunt doen is het optimaliseren van de afbeeldingen op de website. Een website bestaat gemiddeld voor 65% uit afbeeldingen. Zorg dus dat de afbeeldingen niet te groot zijn en een praktisch bestandsformaat hebben.

tips conversie

#2. Sterke webteksten

Zorg dat de tekst van je website goed geschreven is. Laat belangrijk zoekwoorden geregeld terugkomen in de teksten, maar zorg vooral dat de tekst makkelijk leesbaar is. Daarnaast is het belangrijk dat je een duidelijk lettertype kiest, het liefst in het zwart. Een lichte tekst op een witte achtergrond oogt natuurlijk mooi en rustig, maar dit leest niet zo lekker weg.

tips conversie

#3. Opvallende knoppen.

Een goede manier om je conversie te verhogen is het gebruiken van (opvallende) buttons oftewel knoppen op je website. Deze conversieknoppen moetenopvallen. Dit is namelijk het belangrijkste element op de pagina: het element waar de conversie daadwerkelijk plaatsvindt. Hierbij geldt: kwaliteit is belangrijker als kwantiteit. Zorg voor minstens één conversieknop per pagina, maar overdrijf het niet. Dan zien bezoekers door de bomen het bos niet meer en komt je website commercieel en goedkoop over. Met als gevolg dat er helemaal nergens op geklikt wordt.

tips conversie

#4. Call to Action

Nu je mooie opvallende knoppen op je website hebt, is het tijd om deze knoppen te vullen met een pakkende zin, ook wel ‘call to action’ genoemd. Maak deze zinnen vooral niet te lang én zorg dat je hier zoekwoorden in verwerkt. Google hecht namelijk veel waarde aan relevante knoppen. Gebruik dus geen algemene termen, maar termen die specifiek aansluiten bij jouw branche. Ben je bijvoorbeeld een professioneel fotograaf? Kies dan niet voor een knop met ‘onze diensten’, maar liever een knop met ‘Professionele foto’s’.

tips conversie

meer berichten

Surve Blog