15 november 2018

4 veelgemaakte fouten bij het gebruik van surveys

4 veelgemaakte fouten bij het gebruik van surveys

In een eerdere blog bespraken we al de 5 redenen om meer gebruik te maken van surveys. Na het lezen van dit artikel wordt wel duidelijk dat surveys erg effectief zijn en dat deze anno 2018 niet mogen ontbreken op uw website. U kunt bij surveys - zoals bij veel andere dingen – ook fouten maken. Welke dingen moet u juist niet doen op het gebied van surveys? Wij hebben 4 onnodige, veelgemaakte fouten bij het gebruik van surveys op een rijtje gezet!

1     Het gebruiken van een slechte vraagstelling

Bij een survey is het natuurlijk prioriteit dat de vraagstelling correct is. Voorkom dus dat er spelfouten in de vraagstelling staan. Ook raden we u aan om duidelijk aan te geven welke vragen het belangrijkst zijn, zodat de bezoeker dit ook weet. Een andere tip: zorg dat u de optie ‘anders’ niet vergeet bij een meerkeuzevraag. Vaak zijn er zoveel opties mogelijk, dat het niet mogelijk is om alle opties te geven. Door een vakje ‘anders’ te gebruiken en daar een vak met ruimte voor toelichting bij te zetten, geeft u de bezoeker de mogelijkheid om zo specifiek mogelijk te antwoorden.

2     Denk aan de analyse

Het opstellen van de survey is natuurlijk de eerste stap. Toch is het belangrijk om tijdens dit proces al vooruit te denken aan de analyse van de resultaten. Voorbeeld: stelt u zich voor dat u graag wilt weten welke leeftijd de bezoekers gemiddeld hebben. U kunt ervoor kiezen om dit een open vraag te maken, waarin de bezoeker simpelweg zijn of haar geboortedatum invult. Het analyseren van deze antwoorden neemt echter veel werk in beslag. Een alternatief zou zijn om de bezoeker te laten kiezen uit een aantal opties. Denk bijvoorbeeld aan ’21 jaar of jonger’, ‘tussen de 21-30 jaar out’, tussen de 31 en 40 jaar oud’, enzovoorts. Zo zult u veel tijd besparen bij het analyseren van de resultaten.

3     Slechte timing

Timing is essentieel als het om surveys of enquêtes gaat! Op welk moment laat u de survey in beeld komen? Dit verschilt uiteraard per website, maar we raden u aan om hier niet te licht over te denken en dit met beleid te plannen. Wilt u graag horen van uw klant wat hij of zij van het bestelling proces vond? Dan is het verstandig om deze survey direct na de bestelling te weergeven. Heeft u een andere survey en weet u niet goed wanneer u deze het best kunt laten verschijnen? U kunt dan ook eerst testen met de survey, bijvoorbeeld door middel van A/B tests, zo kunt u kijken welk moment de meeste conversie oplevert.

4     Geen actie ondernemen

Ok, de resultaten zijn binnen, u heeft deze geanalyseerd en weet waar de verbeterpunten zitten. Veel mensen doen niet veel met deze informatie, wat uiteraard een misgelopen kans is. Reserveer tijd om deze resultaten echt diep te analyseren. Graaf in de antwoorden van de bezoekers en probeer uit te vogelen waarom bepaalde antwoorden zijn gegeven. Vervolgens kunt u een plan maken om deze verbeteringen door te voeren en de user experience van uw website en andere aspecten te verbeteren!

meer berichten

Surve Blog