19 juni 2018

6 handige tips voor betere website usability

6 handige tips voor betere website usability

Door de digitalisering van de samenleving kun je als bedrijf tegenwoordig niet meer zonder een website. Met een website kun je als bedrijf online gevonden worden en dit zorgt indirect natuurlijk voor meer klanten. Een website ontwikkelen is geen eenvoudig klusje en het is belangrijk om met een paar factoren rekening te houden. Allereerst dien je natuurlijk unieke bezoekers aan te trekken. Door middel van SEO, online adverteren en andere online marketingactiviteiten zet je je bedrijf op de kaart en zorg je voor meer verkeer naar jouw website.

Een goede website

Unieke bezoekers zijn dus belangrijk, maar als deze bezoekers de website snel weer verlaten en nooit meer terugkeren, dan heb je hier natuurlijk niet veel aan. He tis belangrijk om deze bezoekers op je website te houden én ervoor te zorgen dat ze opnieuw je website gaan bezoeken. Met het uiteindelijke doel: conversie. Hoe pak je dit precies aan?

Usability

Een van de manieren om ervoor te zorgen dat bezoekers ook echt tijd doorbrengen op de website is het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van je site, ook wel Usability genoemd. Veel mensen halen Usability en Userexperience door elkaar. Hoewel de begrippen zeker met elkaar verbonden zijn, is er toch een duidelijk verschil. In deze blog focussen we op de Usability. We hebben 6 tips op een rijtje gezet waarmee jij je website Usability kunt verbeteren.

usability tips

#1. Verplaats je in de bezoeker

Gebruiksvriendelijkheid is natuurlijk een breed begrip. Wat de ene persoon handig vindt, is voor iemand anders misschien onhandig. Dat maakt het dus zo lastig om een gebruiksvriendelijke website te creëren voor iedereen. Wel heeft elke websitebezoeker een paar dingen gemeen. Usability- en Userexperience-expert Steve Krug heeft het gedrag van internetgebruikers geanalyseerd en constateerde de volgende drie dingen:

  1. Men ‘leest’ geen pagina’s, maar men ‘scant’.
  2. Men kiest niet de ‘beste’ optie, maar de eerste optie die ‘ok’ lijkt.
  3. Men zoekt niet eerst hoe een website werkt, maar begint gelijk en ziet wel waar men uitkomt.

We raden je aan om deze drie feiten, tijdens het optimaliseren van je website Usability, in je achterhoofd te houden.

#2. Zorg voor een responsive website

Vandaag de dag is het essentieel dat een website responsive is. Dit houdt in dat de website zich aanpast aan de resolutie van het beeldscherm van de gebruiker. En dat komt van pas nu onze samenleving intensief aan het digitaliseren is. Mensen hebben meerdere digitale apparaten zoals een computer (laptop), tablet of een smartphone. Met name laatstgenoemde wordt steeds vaker gebruikt om te interenetten. Wil je controleren hoe mobielvriendelijk jouw website is? Dat kan met deze tool van Google.

#3. Het Design van de website

Ok, het ontwerp van de website valt voor het grootste gedeelte onder ‘Userexperience’, maar ook deels onder Usability. Een mooi én duidelijk design is bevorderlijk voor beide graadmeters. Als we puur naar het verhogen van Usability kijken, dan is het op het gebied van design belangrijk dat de belangrijke dingen groter zijn dande minder belangrijke dingen. Dit heeft betrekking op woorden (zie voorbeeld hieronder), maar ook afbeeldingen en andere onderdelen van je website.

#4. Laat hyperlinks opvallen

Elke website maakt gebruik van hyperlinks. Woorden of afbeeldingen die linken naar een pagina binnen de website (interne link) of een andere website (externe link). Het doel van een hyperlink is uiteraard dat gebruikers hierop klikken. Op sommige websites is dat echter onduidelijk en dat is een onnodige fout. Zoals Steve Krug vaststelde, ‘scannen’ mensen meer, dan dat ze echt ‘lezen’. Als iemand een pagina ‘scant’ dan wil diegene het liefst gelijk weten waar hij of zij op kan klikken. Zorg dus dat je hyperlinks opvallen. Geef ze het liefst een andere kleur en onderstreep deze woorden.

#5. Niet te veel knoppen in het menu

Website bezoekers brengen over het algemeen niet veel tijd door op je website. Gemiddeld kijkt een bezoeker 2 á 3 pagina’s en verlaat deze binnen een minuutje de website weer. Wanneer jij tientallen pagina’s op je website hebt en deze allemaal in de menubalk hebt staan, dan is dit natuurlijk niet echt gebruiksvriendelijk. Probeer dus alleen de belangrijke pagina’s in de menubalk te plaatsen (zie punt 3).

usability tips

#6. Zorg voor een ‘adaptive’ website

Als laatste tip raden we je aan om je website, indien mogelijk, ‘adaptive’ te maken. Wat betekent dit? Het woord Adaptive komt van het Engelse werkwoord ‘To Adapt’, oftewel ‘aanpassen’. Een ‘adaptive’ website past zich dus aan naar het gedrag van de bezoeker. Laat bijvoorbeeld bij de mobiele versie van de website enkele elementen weg om de website duidelijker te weergeven of voeg extra interactieve elementen toe aan de desktopversie.

meer berichten

Surve Blog