08 September 2018

6 niet te missen e-commerce trends!

6 niet te missen e-commerce trends!

E-commerce is de laatste jaren verschrikkelijk gegroeid en als we de experts moeten geloven zal deze groei de komende jaren alleen nog maar toenemen. In 2015 bestelde maar liefst 70 procent van de Nederlanders bij een webshop. Gemiddeld geeft een online shopper tussen de 100 en 500 euro uit per bestelling. Deze aantallen stijgen alleen maar en de webshops schieten als paddestoelen uit de grond. Wat zijn nu dé trends van het moment om rekening mee te houden? Wij hebben 6 niet te missen e-commerce trends op een rijtje gezet!

#1. Facebook Video

Facebook is een van de populairste Social Media platformen. Populair voor zowel privé als zakelijke doeleinden. Waar je vroeger zakelijke berichten eenvoudig (kosteloos) kon verspreiden over De enige manier om veel mensen te bereiken is door (betaald) te adverteren op het Social Media platform. Met name video-ads en 360°-video’s doen het momenteel erg goed. Zo kun je op een leuke en interactieve manier content delen met je doelgroep. Je creëert binding met je publiek en zorgt voor zeer effectieve branding.

#2. Fast shopping

De concurrentie onder webshops is moordend… Om je webshop te laten ‘overleven’ moet je eigenlijk wel ‘vandaag besteld, morgen in huis’ hanteren. Mensen zijn het nu eenmaal gewend om binnen 24 uur hun pakketje binnen te krijgen. Er zijn zelfs webshops die experimenteren met ‘vandaag besteld, vandaag in huis’, maar dit zijn alleen de grote bedrijven (bol.com, Wehkamp en Coolblue).

e-commerce trends 3

Lees ook: 4 redenen om je website te beveiligen en over te stappen naar HTTPS

#3. Eenvoudig retourproces

Naast de snelle levertijd, is een eenvoudig retourproces ook een van de redenen om een aankoop bij jouw webshop te doen. Een aankoop via het internet zal eerder tegenvallen. De klant kan het product namelijk niet van tevoren bekijken en in het geval van een kledingstuk, passen. De kans dat het product niet naar wens is, is dus groter bij een online aankoop. Je kunt als webshopeigenaar gebruik te maken van een RMA-systeem. Dit is een programma (aangeboden door een externe partij) die het retourproces als het ware automatiseert.

#4. Responsive webshop

Webshops focussen zich vaak op de desktopversie van de website. De afgelopen jaren werd duidelijk dat de meeste aankopen vanaf de computer of laptop werden gedaan. In 2018 is daar langzaam verandering in gekomen. Steeds meer mensen kopen online dingen met hun tablet of smartphone. De helft van de Nederlanders gebruikt namelijk hun smartphone om online te winkelen. De experts verwachten dat aankopen via de tablet en smartphone in de toekomst alleen nog maar toe gaan nemen. De moderne webshop focust dus ook op de mobiele versie van de webshop.

e-commerce trends 2

Lees ook: 4 tips om de conversie van je website of webshop te verhogen!

#5. Het gebruik van webshop software

Zoals we eerder al schreven schieten webshops als paddenstoelen uit de grond. De maatschappij digitaliseert en daar willen alle ondernemers hun slaatje uit slaan. Aangezien de meeste start-ups onvoldoende kennis hebben om een webshop te beginnen, wordt er vaak gebruik gemaakt van webshop software. Je kunt werken met kant en klare templates en hoeft zelf alleen nog maar de producten (en prijzen) toe te voegen. Enkele programma’s waarmee je eenvoudig een webshop kunt creeren zijn: Lightspeed, mijnwebwinkel en CCV shop.

#6. Hoe groter, hoe beter

De toenemende populariteit van online winkelen kent niet alleen maar winnaars… De concurrentie is immens en kleinere webshops redden het zelden. Mensen kijken steeds kritischer naar webshops en vertrouwen kleinere webshops vaak niet. Een grote webshop ‘waar je weleens van gehoord hebt’ is natuurlijk veel aantrekkelijker als een kleine webshop met een simpele lay-out en onduidelijke voorwaarden.

meer berichten

Surve Blog