09 november 2018

A/B testen: hoe gaat dit in zijn werk?

A/B testen: hoe gaat dit in zijn werk?

Heeft u een website? Dan wilt u hiermee waarschijnlijk zoveel mogelijk leads generen en uw omzet verhogen. Een website is nooit af en er zijn altijd verbeter punten. Door middel van conversie optimalisatie kunt u uw website beetje bij beetje verbeteren. Hoe begint u hiermee? Een manier om te beginnen met conversie optimalisatie is A/B testen. Wat houdt dit in en hoe begint u hiermee? Dat leggen we uit in deze blog!

Wat is een A/B test?

Het principe van een A/B test is eenvoudig. Dit houdt in dat u uw website in twee verschillende versies voorlegt aan uw bezoekers. U leidt 50% van de bezoekers naar website A en 50% van de bezoekers naar website B. Op deze manier kunt u als het ware zien welke variant het meest effectief is. Overigens is de naam A/B test niet helemaal correct, aangezien je ook een A/B/C test of zelfs een A/B/C/D test kunt uitvoeren. Deze tests worden met name gebruikt om te contoleren of de meest belangrijke elementen van de website genoeg opvallen.

ABtest 2

Lees ook: Wat zijn heatmaps en hoe gebruikt u deze?

Wat maakt een succesvolle A/B test?

Het doen van een A/B test is niet zo eenvoudig als het klinkt. Het is essentieel dat u gestructureerd te werk gaat. Het begint allemaal bij het doen van goed vooronderzoek. Hieronder hebben wij de belangrijkste stappen op een rijtje gezet:

Het stellen van doelen

Ga voor uzelf na wat het doel is? Doelen kunnen bijvoorbeeld zijn: meer inschrijvingen voor de nieuwsbrief, meer verkopen, meer volgers op Facebook.

Analyseren van uw website

Nu u duidelijk één of meerdere doelen voor ogen hebt, kunt u beginnen met analyseren. Met behulp van de heatmaps in Surve kunt u precies zien waar uw bezoekers op klikken, tot waar ze scrollen en hoe zij de cursor bewegen. Waar moet u uw website verbeteren? Met behulp van deze gegevens kunt u daar eenvoudig achterkomen.

Het maken van een veronderstelling

Nu gaat u besluiten waar u uw website op gaat testen. Wanneer u bijvoorbeeld meer inschrijvingen op uw nieuwsbrief wilt vergaren kunt u experimenteren met verschillende knoppen. Test bijvoorbeeld een rode en een groene knop of experimenteer met verschillende CTA’s (call to actions).

Het ontwerpen van de designs

Nu is het tijd om de hypothese van de vorige stap te gaan verwezenlijken. Maak twee (of meerdere) versies van de website en het testen kan beginnen.

De A/B test

Het is nu tijd voor de A/B test. Hoe zorgt u er nu voor dat de helft van de bezoekers website A te zien krijgen en de andere helft website B. Gelukkig zijn daar handige tools voor. Een goede tool is ‘Google Experiments’. Met behulp van deze tool kunt u gelijk beginnen met het instellen van de twee varianten. Let wel goed op de looptijd van de A/B test.

Het evalueren van de test

Na de test kunt u de resultaten gaan bekijken. Houd er wel rekening mee dat 1 test vaak niet genoeg is. Door meerdere keren te testen met verschillende versies krijgt u de beste resultaten.

Heeft u ervaring met A/B tests en heeft u een vraag? Neem gerust contact op!

 

 

meer berichten

Surve Blog