26 juni 2018

Beginnen met een chat op je zakelijke website: 5 tips!

Beginnen met een chat op je zakelijke website: 5 tips!

De digitalisering van de maatschappij intensiveert in rap tempo. Iedereen heeft vandaag de dag beschikking over een smartphone en bijna alle communicatie verloopt tegenwoordig via het internet. Zakelijk contact verloopt veelal via de e-mail, maar men krijgt steeds meer behoefte aan snellere en directere communicatie. Mede hierdoor voegen steeds meer bedrijven een chat toe op hun website.  Overweeg jij ook een chat toe te voegen, maar weet je niet goed hoe je dit aan moet pakken? In dit artikel besteden we uitgebreid aandacht aan dit onderwerp.

Hoeveel mensen gebruiken een chat?

Uit meerdere onderzoeken komt naar voren dat gemiddeld 3 tot 4 procent van de websitebezoekers van de chat gebruik maakt. Dit klinkt in eerste instantie natuurlijk niet als veel, maar daar verkijk je je op… Stel je website heeft per maand ongeveer 10.000 bezoekers en 3,5 % van deze bezoekers stuurt je een chatbericht. Dan ontvang je 11 a 12 chatberichten per dag, waar hopelijk een paar leads tussen zitten.

Waarom een chat op je website?

Het toevoegen van een chatfunctie aan je website kan dus zeker positief uitpakken. Het bijhouden van een chat is weliswaar veel werk, maar er zitten veel voordelen aan verbonden. Wanneer mensen op je website rondkijken en een vraag hebben, vinden ze het misschien te veel werk om het contactformulier in te vullen. Via deze route moeten zij natuurlijk een tijdje wachten op antwoord en bij een korte vraag is dit natuurlijk niet praktisch. Door een chatfunctie toe te voegen maak het je makkelijk voor je website bezoekers om vragen te stellen. Dit zorgt voor meer interactie met je doelgroep en dit komt je marketingstrategie ten goede!

chat website 2

Lees ook: 4 tips om de conversie van je website of webshop te verhogen!

Waar moet je op letten?

Een chatfunctie op je website heeft dus een aantal voordelen. Toch brengt het ook veel werk met zich mee. In eerste instantie lijkt het eenvoudig, maar er zijn een paar dingen waar je goed op moet letten. Hieronder 5 tips!

#1. Personaliseer het chatvenster

Omdat de chatfunctie vrij nieuw is en niet veel mensen hier ervaring mee hebben is het essentieel dat het chatvenster er betrouwbaar uitziet. Zorg dus dat je het chatvenster personaliseert en gebruik dezelfde kleuren als de rest van je website.

#2. Zorg ervoor dat je online bent

Je kunt natuurlijk nooit ‘altijd’ online zijn. Toch raden we je aan om zoveel mogelijk online te zijn wanneer je een chatfunctie op je website hebt staan. Uit onderzoek komt naar voren dat als bezoekers niet binnen 30 seconden een reactie op hun chatbericht krijgen, zij van de website afgaan. Dit wil je natuurlijk voorkomen! Analyseer je websitebezoekersen kijk welke momenten ‘druk’ zijn. Zorg er in ieder geval voor dat er tijdens deze piekuren iemand is die de chatberichten kan beantwoorden.

#3. Geen pre-chat formulier

Sommige chatboxen maken gebruik van een pre-chat formulier. Dit is een kort formulier dat bezoekers moeten invullen alvorens zij een chatbericht kunnen versturen. Bezoekers moeten dan van tevoren gegevens zoals adres, e-mail en telefoonnummer invoeren. Hoewel dit natuurlijk handig is (zo leer je bezoekers beter kennen), werkt dit averechts. Uit onderzoek blijkt dat meer dan 50% afhaakt wanneer zij eerst een formulier in moeten vullen. Wij raden je dus aan hier geen gebruik van te maken!

#4. Chatvenster aan de rechterkant

Uit dit onderzoekblijkt dat rechtsonder de meest tactische locatie voor je chatbutton is. Waarom is dit zo? De reden hiervoor is vrij simpel. De hersenen van de mens bestaan uit twee verschillende helften. In de linkerhelft van de hersenen bevindt zich het zogeheten taalcentrum. De rechterhelft van de hersenen richt zich meer op beelden. Het rechter zichtveld van de mens wordt in de linkerhersenhelft (taalcentrum) verwerkt. Daarom is het logischer om de chatbox ergens rechts te positioneren. Bij voorkeur aan de onderkant, zodat deze niet te opdringerig overkomt.

#5. Gebruik de verzamelde data

Zorg ervoor dat je de transcripten van de conversaties bewaard. Analyseer deze en gebruik de data om je website te optimaliseren. Krijg jij in de chat bijvoorbeeld veel vragen over Dienst A? Dan is het wellicht handig om deze dienst beter te beschrijven op je website zodat het voor de bezoekers duidelijker is!

meer berichten

Surve Blog