30 september 2018

Wat zijn heatmaps en hoe gebruik je deze?

Wat zijn heatmaps en hoe gebruik je deze?

Een van de mogelijkheden van Surve zijn Heatmaps. Heatmaps zijn essentieel wanneer je het gedrag van websitebezoekers wilt analyseren. Met een heatmap kun je precies zien waar de websitebezoeker zijn aandacht op focust. Waar wordt veel op geklikt? Waar haakt de bezoeker af? Met heatmaps kun je zelfs zien op welke manier de gebruiker zijn of haar muis beweegt. Hiervoor hoef je geen lastige data te ontcijferen, maar je kunt het gewoon aflezen. Kortom, heatmaps zijn verschrikkelijk handig. Hoe gebruik je deze heatmaps? En waarom zijn deze zo nuttig?

Het gebruik van heatmaps

Bij het ontwerpen van een website denk je uiteraard na over het design en de indeling van de elementen. Waarschijnlijk maak je gebruik van zoekwoorden én zorg je dat je website hiermee gevuld wordt. Wanneer je website klaar is en online staat, dan is het natuurlijk de vraag of alles goed gepositioneerd is en je een hoge Usability en User Experience hebt. Hier komen heatmaps goed van pas. Je kunt heatmaps onderverdelen in verschillende soorten. Zo zijn er Scrollmaps, Clickmaps en Movemaps. Hieronder lichten we ze kort toe:

Scrollmaps

Zo kun je bijvoorbeeld met zogeheten ‘scrollmaps’ precies zien waar de bezoekers scrollen en wanneer zij afhaken. Scrollen zij bijvoorbeeld helemaal naar beneden of haken ze al vlak na de vouwlijn af. Dit tweede heb je natuurlijk liever niet, maar er hoeft in principe nog niets aan de hand te zijn.

Voorbeeld van een scrollmap in Surve

Clickmaps

Er zijn namelijk ook ‘clickmaps’. Deze clickmaps weergeven niet het scrollen, maar zoals de naam al doet vermoeden, de clicks. Op deze heatmaps kun je dus zien hoeveel mensen daadwerkelijk op elementen klikken en hoeveel conversie er plaatsvindt.

Voorbeeld van een Clickmap in Surve

Movemaps

Tenslotte zijn er nog ‘Movemaps’. Met deze maps krijg je inzicht in de muisbewegingen van de bezoeker. Hiermee kun je eigenlijk zien waar de bezoeker naar kijkt (er vanuit gaande dat de meeste bezoekers de muis volgen met hun ogen). Deze heatmaps zijn ook erg handig, omdat je hiermee kunt ontdekken of de bezoekers op de juiste elementen focussen.

Voorbeeld van een Movemap in Surve

Kortom, heatmaps zijn onmisbaar anno 2018. Ze geven verschrikkelijk veel inzicht in het gedrag van websitegebruikers en zijn essentieel om de Usability van je website te verhogen. Foute keuzes en/of slechte resultaten kunnen eenvoudig achterhaald worden en na verloop van tijd

meer berichten

Surve Blog