Een goed lopende website waar conversie plaatsvindt is natuurlijk iets wat elke ondernemer wilt. Een belangrijke factor die hieraan bijdraagt is UX, oftewel User Experience. Dit is een lastig begrip, wat het best omschreven kan worden als het gevoel wat een bezoeker krijgt als hij of zij jouw website bezoekt. Hoe creëer je dit nu het beste? Wij hebben 6 tips op een rijtje gezet om de User Experience van je website te verhogen!
User Experience
De User Experience is dus het gevoel van de website bezoeker, oftewel: ‘Vindt diegene het fijn om op jouw website te zijn?’. Naast de website zelf, omvat dit begrip ook andere facetten zoals een nieuwsbrief, een app, een socialmedia-account of een e-mail. Eigenlijk alle online aanwezigheid van jouw bedrijf. Hieronder volgen wat eenvoudige tips om de User Experience van jouw website omhoog te schroeven!
#1. Goede content
Goed geschreven teksten zijn essentieel voor een hoge UX. En dan hebben we het niet over teksten die volgepropt zijn met zoekwoorden, maar echt goed leesbare teksten. Probeer het ook, indien mogelijk, persoonlijk te maken en spreek de lezer ook echt aan. Zo creëer je een band met je bezoekers, wat hen een fijn en huiselijk gevoel geeft.
#2. Vraag om feedback
Op het gebied van UX gaat het dus om het gevoel van de bezoeker. Je bezoekers zijn dus dé ideale kandidaten om jou van feedback te voorzien. Vraag dus vrienden, familie, of collega’s geregeld om je website te ‘testen’. Zorg ervoor dat je specifieke vragen klaar hebt staan die je kunt stellen nadat zij je website bezocht hebben. Je kunt ook een enquête maken via bijvoorbeeld Google Forms. Zo kun je ook andere bezoekers vragen wat zij van je website vinden. Je bereikt een grotere groep mensen en zult dus meer feedback ontvangen.
Lees ook: Dit is het verschil tussen Usability en User Experience (UX)!
#3. Een snelle website
Een langzame website zal ervoor zorgen dat bezoekers snel weer doorgaan naar een andere website en dit wil je natuurlijk voorkomen. Je wilt bezoekers zo lang mogelijk op je website houden. Zorg er dus voor dat je website snel laadt en soepel loopt. Er zijn verschillende websites waar je dit kunt testen. Bijvoorbeeld Google Page Speed Insights.
#4. Goede categorisatie
Zorg ervoor dat er voldoende structuur in je website zit. Maak bijvoorbeeld gebruik van categorieën en subcategorieën. Categorisatie van je pagina’s is essentieel om bezoekers op je website te houden. Wanneer een bezoeker niet meer weet waar hij of zij is dan is de kans groot dat diegene afdruipt en je website verlaat. Ook deze stap kun je het beste even laten testen door anderen. Jij kijkt namelijk op een andere manier naar de categorieën, aangezien je al weet welke pagina’s er weergeven worden.
Lees ook: 7 tips voor een hoge User Experience op de tablet!
#5. Zorg voor een informatieve homepagina
De homepagina is de pagina waarop de meeste bezoekers beginnen. Deze pagina is dus van onschatbare waarde. Met de opkomst van de smartphones is deze pagina nog belangrijker geworden. Uit dit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat 70% van de mobiele gebruikers de homepagina van een website volledig doorscrollt. Het is dus essentieel dat gelijk duidelijk is waar de website over gaat en wat de bezoekers kunnen verwachten.
#6. Keep it simple!
Na dit alles gezegd te hebben, hebben we nog één tip: ‘Keep it simple!’. Probeer geen onnodige elementen te integreren. Dit zal ten eerste je website vertragen (zie #3) en ten tweede leidt dit de bezoeker af. Een paar mooie responsieve elementen om de algehele feelvan de website mooier te maken is prima, maar overdrijf het niet!